טרקטורון הוא כלי מוטורי המיועד לנהיגה בשטח בעיקר לשם הנאה אך גם לעבודה.
אם בעבר רוב החקלאים היו מתניידים ומובילים את תוצרתם בעזרת טרקטורים, היום הכלי הפופלרי ביותר הוא הטרקטורון.
טרקטורון הוא כלי עם כידון, ללא דיפרנציאל, והישיבה עליו היא כמו על אופנוע. מנועי הטרקטורון הם מנועי בנזין גדולים וחזקים המאפשרים לטרקטורון להגיע למהירויות גבוהות. 
הטרקטורון אינו מורשה לנסוע על כביש אלא רק לשם חצייתו. בכדי לשמור על בטיחות הרוכבים, על הטרקטורון מורכבת קשת שמיועדת למזער נזקים בעת התהפכות.
 
הטרקטורון הקלאסי מיועד לרוכב אחד או שניים לכל היותר. טרקטורון המיועד לעבודה מגיע בד״כ עם ממסר (גיר) אוטומטי.
עם השנים נוספו מספר וריאציות לטרקטורונים:
 
טרקטורוני ספורט - המיועדים לרכיבה ספורטיבית ואתגרית לחובבי האקסטרים. הדגמים האלה יותר קלים ומיועדים לרוכב אחד, הם יותר קטנים וחזקים ומאפשרים תנועתיות גדולה יותר.
 
ריינג׳רים/מיול - טרקטורון עבודה עם ארגז אחורי, עם מושב אחד ארוך המיועד לשלושה רוכבים. בעל הגה רגיל (כמו של טרקטור), גיר אוטומטי ומנוע חזק לסחיבה של תוצרת או עגלה.
הריינג׳ר בצפון מיועד בעיקר לחקלאים ומנייד אותם בין שטחי החקלאות והארגז האחורי מיועד לסחיבת כלי העבודה.
 
רייזרים -  rzr שהוא בעצם הכלאה בין באגי, ריינג׳ר וטרקטורון. לרייזר מבנה של ריינג׳ר, הוא מצוייד בארגז אך קטן יותר משל הריינג׳ר, הוא מיועד לשני רוכבים והישיבה בו היא בכסאות מופרדים בדומה לבאגי או למכונית ספורט.
הרייזר הוא בעיקר רכב פנאי שטח והוא מיועד לטיולים ופחות לחקלאות, מנועי הבנזין החזקים (עד 1000 סמ״ק) נותנים לרייזר יכולות שטח מעולות.
גם מבחינה בטיחותית לרייזר יש יתרון משמעותי מכיוון שחגורות הבטיחות זהות לחגורות של רכב ספורט ומירוצים.
בעקבות הביקוש הרב לרייזרים, בשנים האחרונות התחילו לייבא לארץ דגמים של ארבעה מקומות, מה שמאפשר לצאת לטיול בקבוצות יותר גדולות. 
כיום רייזר ארבעה מקומות הוא הכלי המבוקש ביותר בחברות טיולי הטרקטורונים בצפון בעיקר ובגליל בפרט המשמש את משפחות הנופשים באזור.
 
הכותב הוא מדריך בחברת רייזר טריפ-טיולי טרקטורונים בצפון.
תגיות: